====== Teorija uzorkovanja podražaja ====== ===== Općenito ===== Teoriju uzorkovanja podražaja (//Stimulus Sampling Theory//) razvio je 1950-ih godina(([[http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=search.displayRecord&uid=1950-05093-001|Estes, William K. Toward a statistical theory of learning. Psychological Review 57, no. 2: 94-107, March 1950.]])) američki psiholog [[http://en.wikipedia.org/wiki/William_Kaye_Estes|William Kaye Estes]](([[http://tip.psychology.org/estes.html|Kearsley, G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] Dohvaćeno 30. kolovoza 2011.)) pod utjecajem rada [[http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=23886|Edwina Guthriea]] i njegove [[:hr:learning_theories:contiguity_theory_and_one_trial_learning| Teorije kontigviteta i učenja iz jednog pokušaja]] (Contiguity theory and one trial learning).(([[http://www.lifecircles-inc.com/Learningtheories/behaviorism/Estes.html|Cooper, S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]])) Estesova teorija predlaže da je određena podražaj-odgovor (P-O) veza naučena iz jednog pojavljivanja, ali da se ukupni **proces učenja** sastoji od akumuliranih **P-O veza**. ===== Što je Teorija uzorkovanja podražaja? ===== Teorija uzorkovanja podražaja još se naziva i **Teorija statističkog učenja** (Statistical learning theory), iz razloga što je njen glavni aspekt vjerojatnost pojavljivanja određenog podražaja u pokušaju i njegovom uparivanju s određenim odgovorom. Prema ovoj teoriji, podražaj se sastoji od jedne ili više neopažljivih jedinica, **elemenata podražaja**.(([[http://tip.psychology.org/estes.html|Kearsley, G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] Dohvaćeno 30. kolovoza 2011.)) Ti elementi su tijekom procesa učenja upareni s različitim odgovorima. Vjerojatnost određenog odgovora na podražaj je jednaka broju elemenata podražaja koji su asocirani s tim odgovorom u danom podražaju podijeljenom s ukupnim brojem elemenata podražaja asociranih s tim odgovorom. Ova teorija temelji se uglavnom na pet osnovnih pojmova((Estes, W. K., and Patrick Suppes. Foundations of Stimulus Sampling Theory. In Contemporary Developments in mathematical Psychology, 1:163-183. San Francisco: Freeman, 1974.)) : * S - skup podražaja koji nije direktno opažljiv * r - broj odgovora * t - broj mogućih ishoda pokušaja * x - skup uzorka prostora (sample space set) koji sadrži sve moguće eksperimente ili slijedove pokušaja * p - mjeru vjerojatnosti na Borelovom polju B(x) cilindričnog skupa X((Za raspravu i značenje vidi [[http://www.google.com/books?id=GjCsAAAAIAAJ|Estes, W. K. and Suppes, P. Foundations of linear models. in R. R. Bush and W. K.Estes, Studies in mathematical learning theory. Stanford, California. Stanford University Press. 1959.]])) Ove osnovne varijable čine širok skup aksioma i formula. Detalji mogu biti nađeni [[http://suppes-corpus.stanford.edu/articles/psych/137.pdf|ovdje]]. Kao i svi bihevioristi, Estes je na učenje i ponašanje gledao **mehanički**. Ipak, kasnije je u svoju teoriju **uključio pamćenje** kao faktor, te predložio da podražaji ne uzrokuju odgovor direktno. Oni pobuđuju pamćenje prijašnjih iskustava, omogućujući osobi da analizira moguće ishode i odluči o odgovoru koji će dovesti do najpoželjnijeg ishoda (//skenirajući model odlučivanja; engl. scanning model of decision making//).(([[http://www.lifecircles-inc.com/Learningtheories/behaviorism/Estes.html|Cooper, S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]])) Kao i Guthrie, Estes je odbacio potkrepljenje i njegovu povezanost s učenjem. **Potkrepljenje** je povezano s **izvedbom** jer ne utječe na učenje, već prije na to kako će se već naučeni materijal ispoljiti. Zaboravljanje se u Estesovoj teoriji pojavilo kroz elemente podražaja koji su nedostupni zbog vanjskih ili unutarnjih varijacija. Spontano obnavljanje može se javiti kada se značajni podražaj ponovno pojavi.(([[http://www.lifecircles-inc.com/Learningtheories/behaviorism/Estes.html|Cooper, S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]])) ===== Kritike ===== Matematički modeli Estesa i drugih biheviorista učinili su psihologijski pristup više znanstvenim, ipak ti modeli su rijetko uveli neki novi važan koncept i općenito su smatrani **prejednostavnima** da bi objasnili sve osobine učenja. ===== Ključne riječi i najvažnija imena ===== * **Teorija uzorkovanja podražaja**, **statističko učenja** * [[http://en.wikipedia.org/wiki/William_Kaye_Estes|William Estates]] ===== Bibliografija ===== [[http://suppes-corpus.stanford.edu/articles/psych/137.pdf|Estes, W. K., and Patrick Suppes. Foundations of Stimulus Sampling Theory. In Contemporary Developments in mathematical Psychology, 1:163-183. San Francisco: Freeman, 1974.]] [[http://tip.psychology.org/estes.html|Kearsley, G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] Preuzeto 30.08.2011. [[http://www.lifecircles-inc.com/Learningtheories/behaviorism/Estes.html|Cooper, S. Theories of Learning in Educational Psychology: Stimulus Sampling Theory.]] Preuzeto 30.08.2011. ===== Pročitajte više ===== [[http://suppes-corpus.stanford.edu/techreports/IMSSS_48.pdf|Atkinson, Richard C., and William K. Estes. Stimulus sampling theory. In Handbook of mathematical psychology, 1963.]] [[http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=search.displayRecord&uid=1950-05093-001|Estes, W.K. Toward a statistical theory of learning. Psychological Review, 57, 94-107. 1950.]] [[http://books.google.hr/books?id=dMmeAAAAMAAJ|Estes, W.K. Learning Theory and Mental Development. New York: Academic Press. 1970.]] ==== Recentna literatura ==== [[http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&vid=7&hid=4212|Vladimirskiy, B.B., Vasilaki, E., Urbanczik, R. i Senn, W.(2009). Stimulus sampling as exploration mechanism for fast reinforcement learning. Biological Cybernetics, 100(4), 319-330.]] [[http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&vid=7&hid=4212|Maasoumi, E. i Madeiros, M.C.(2010). The link between statistical learning theory and Econometrics: Application in Economics, Finance and Marketing.Econometric Reviews, 29(5/6),470-475.]] [[http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&vid=7&hid=4212|Brady,T. i Oliva,A.(2008). Statistical Learning Using Real-World Scenes: Extracting Categorial Regularities Without Concious Intent. Psychological Science, 19(7),678-685.]] [[http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&vid=7&hid=4212|Perruchet,P. i Pacton,S. (2006). Implicit learning and statistical learning: One phenomenon, two approach. Trends in Cognitive Sciences, 10(5),233-238.]]