Sadržaj

Konceptualno mapiranje

Općenito

Konceptualne mape su model kognitivnog instrukcijskog dizajna koje je razvio Joseph Novak zajedno s kolegama 1972. godine za vrijeme rada na razumijevanju kako se dječja spoznaja znanosti mijenja1). Neke od prvih konceptualnih mapa predložili su i neki drugi autori2), no u punom obliku predstavio ih je Novak 1981.3). Riječima Novaka, konceptualna mapa je

Novakove ideje bile su pod utjecajem asimilacijske teorije Davida Ausubela i njegove pretpostavke o hijerarhijskoj strukturi znanja5).

Što je Konceptualno mapiranje?

Konceptualno mapiranje (Concept mapping) proces je izrade konceptualnih mapa,

Kako je objašnjeno, na vizualnoj razini konceptualna mapa je hijerarhijski (generalno prema specifičnom) dijagram koji sadrži čvorove i veze, obilježene riječima ili simbolima. Najvažniji koncept obično je smješten u središtu mape ili na njenom vrhu. Novak objašnjava proces izrade konceptualne mape kroz sljedeće korake7):

Concept map as introduced by Novak and Gowin. Image borrowed from: Novak, Joseph Donald, & Gowin, D. B. Learning how to learn. Cambridge University Press, 1984.

1.Identificiraj ključne koncepte iz materijala i izlistaj ih ili zapiši na komad papira kako bi ih učinili pomičnima.
2.Rangiraj koncepte smještajući one najopćenitije na vrh mape, uzimajući u obzir kontekst materijala.
3.Dodaj druge specifičnije koncepte ispod općenitijih.
4.Spoji koncepte imenovanim linijama. Nazivi trebaju dati značenje definirajući vezu između spojenih koncepata.
5.Po želji, specifični primjeri koncepata mogu biti dodani ispod naziva koncepta.
6.Po želji, promjeni ili reorganiziraj mapu sukladno novo opaženim vezama između koncepata. Konceptualne mape se za istu temu mogu organizirati na više mogućih načina.

Konceptualne mape mogu biti korisne nastavnicima i studentima. Studentima daju mogućnost da organiziraju i pristupe vlastitom znanju te da uče dodavajući nove koncepte postojećem okviru konceptualne mape8). Takav proces izrade i učenja korištenjem konceptualnih mapa često je praćen pozitivnim osjećajima, tvrdi Novak9). Nastavnici mogu konceptualne mape koristiti kako bi10):

Primjer kako upoznati i raditi na konceptualnim mapama s učenicima u razredima može se naći u članku Michaela Zeilika o konceptualnom mapiranju.

Važno svojstvo konceptualnih mapa je da je učenje koje im dodaje nove koncepte nedvojbeno smisleno učenje, s obzirom na to da utvrđuje jasne veze s postojećim znanjem. Učenje napamet bi s druge strane bilo rezultat manjka uspostavljenih veza s prethodnim znanjem i izaziva zaboravljanje naučenih informacija u 4-6 tjedana.11)12)

Improved concept map, as suggested by Ahlberg. Image borrowed from: http://www.mv.helsinki.fi/home/m... Click on the picture to follow the link.

Određena unaprijeđenja konceptualnog mapiranja predoložilo je nekoliko autora, uključujući Ahlberga13):

Konceptualne mape prije su se crtale rukom, ali danas se velik broj kompjuterskih aplikacija, kao što je ova besplatna: IHMC CmapTools, može koristiti za unaprijeđenje tog procesa.

Kritike

Konceptualno mapiranje vrlo je prihvaćena i široko korištena metoda, ali:

Ključne riječi i najvažnija imena

Konceptualno mapiranje, konceptualne mape, koncept, objekt, smisleno učenje

Joseph Novak

Literatura

Novak, J. D. Introduction to concept mapping.

Novak, Joseph D. & Cañas, Alberto J. The Origin and Development of Concept Maps.

Zeilik, M. Classroom Assessment Techniques: Concept Mapping.

Novak, Joseph D. & Cañas, Alberto J. The Origin and Development of Concept Mapping.

Pročitaj više

Novak, Joseph Donald, & Gowin, D. B. Learning how to learn. Cambridge University Press, 1984.

Novak, J. D, & Canas, A. J. The theory underlying concept maps and how to construct and use them. Florida Institute for Human and Machine Cognition Pensacola Fl, 2008.

Recentna literatura

Daugherty, J.L., Custer, R.L., Dixon, R.A. Mapping Concepts for Learning and Assessment.

Nousiainen, M. Making Concept Maps useful for Physics Teacher Eduacation: Analysis of Epistemic Content of Links.

Nousiainen, M. Making Concept Maps useful for Physics Teacher Eduacation: Analysis of Epistemic Content of Links.

Adamov, J., Segedinac, M., Cvjeticanin, S., Bakos, R. Concept Maps as Diagnostic Tools in Assessing the Asquisition and Retention of Knowledge in Biochemistry.

15)
Kharatmal, Meena, and G. Nagarjuna. A proposal to refine concept mapping for effective science learning. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping, 2006.