Sadržaj

Teorija uzorkovanja podražaja

Općenito

Teoriju uzorkovanja podražaja (Stimulus Sampling Theory) razvio je 1950-ih godina1) američki psiholog William Kaye Estes2) pod utjecajem rada Edwina Guthriea i njegove Teorije kontigviteta i učenja iz jednog pokušaja (Contiguity theory and one trial learning).3) Estesova teorija predlaže da je određena podražaj-odgovor (P-O) veza naučena iz jednog pojavljivanja, ali da se ukupni proces učenja sastoji od akumuliranih P-O veza.

Što je Teorija uzorkovanja podražaja?

Teorija uzorkovanja podražaja još se naziva i Teorija statističkog učenja (Statistical learning theory), iz razloga što je njen glavni aspekt vjerojatnost pojavljivanja određenog podražaja u pokušaju i njegovom uparivanju s određenim odgovorom. Prema ovoj teoriji, podražaj se sastoji od jedne ili više neopažljivih jedinica, elemenata podražaja.4) Ti elementi su tijekom procesa učenja upareni s različitim odgovorima. Vjerojatnost određenog odgovora na podražaj je jednaka broju elemenata podražaja koji su asocirani s tim odgovorom u danom podražaju podijeljenom s ukupnim brojem elemenata podražaja asociranih s tim odgovorom.

Ova teorija temelji se uglavnom na pet osnovnih pojmova5) :

Ove osnovne varijable čine širok skup aksioma i formula. Detalji mogu biti nađeni ovdje.

Kao i svi bihevioristi, Estes je na učenje i ponašanje gledao mehanički. Ipak, kasnije je u svoju teoriju uključio pamćenje kao faktor, te predložio da podražaji ne uzrokuju odgovor direktno. Oni pobuđuju pamćenje prijašnjih iskustava, omogućujući osobi da analizira moguće ishode i odluči o odgovoru koji će dovesti do najpoželjnijeg ishoda (skenirajući model odlučivanja; engl. scanning model of decision making).7)

Kao i Guthrie, Estes je odbacio potkrepljenje i njegovu povezanost s učenjem. Potkrepljenje je povezano s izvedbom jer ne utječe na učenje, već prije na to kako će se već naučeni materijal ispoljiti. Zaboravljanje se u Estesovoj teoriji pojavilo kroz elemente podražaja koji su nedostupni zbog vanjskih ili unutarnjih varijacija. Spontano obnavljanje može se javiti kada se značajni podražaj ponovno pojavi.8)

Kritike

Matematički modeli Estesa i drugih biheviorista učinili su psihologijski pristup više znanstvenim, ipak ti modeli su rijetko uveli neki novi važan koncept i općenito su smatrani prejednostavnima da bi objasnili sve osobine učenja.

Ključne riječi i najvažnija imena

Bibliografija

Estes, W. K., and Patrick Suppes. Foundations of Stimulus Sampling Theory. In Contemporary Developments in mathematical Psychology, 1:163-183. San Francisco: Freeman, 1974.

Kearsley, G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database. Preuzeto 30.08.2011.

Cooper, S. Theories of Learning in Educational Psychology: Stimulus Sampling Theory. Preuzeto 30.08.2011.

Pročitajte više

Atkinson, Richard C., and William K. Estes. Stimulus sampling theory. In Handbook of mathematical psychology, 1963.

Estes, W.K. Toward a statistical theory of learning. Psychological Review, 57, 94-107. 1950.

Estes, W.K. Learning Theory and Mental Development. New York: Academic Press. 1970.

Recentna literatura

Vladimirskiy, B.B., Vasilaki, E., Urbanczik, R. i Senn, W.(2009). Stimulus sampling as exploration mechanism for fast reinforcement learning. Biological Cybernetics, 100(4), 319-330.

Maasoumi, E. i Madeiros, M.C.(2010). The link between statistical learning theory and Econometrics: Application in Economics, Finance and Marketing.Econometric Reviews, 29(5/6),470-475.

Brady,T. i Oliva,A.(2008). Statistical Learning Using Real-World Scenes: Extracting Categorial Regularities Without Concious Intent. Psychological Science, 19(7),678-685.

Perruchet,P. i Pacton,S. (2006). Implicit learning and statistical learning: One phenomenon, two approach. Trends in Cognitive Sciences, 10(5),233-238.

5)
Estes, W. K., and Patrick Suppes. Foundations of Stimulus Sampling Theory. In Contemporary Developments in mathematical Psychology, 1:163-183. San Francisco: Freeman, 1974.