Korisnički alati

Site alati


hr:learning_paradigms:cognitivism

Razlike

Slijede razlike između dviju inačica stranice

Poveznica na ovu usporedbu

Starije izmjene na obje strane Starija izmjena
Novija izmjena
Starija izmjena
hr:learning_paradigms:cognitivism [2015/07/24 11:19]
jpetrovic [O kognitivizmu]
hr:learning_paradigms:cognitivism [2023/06/19 18:03] (trenutno)
Redak 10: Redak 10:
   * učenje vidi kao **aktivno** usvajanje novog znanja i razvoj adekvatnih **kognitivnih** konstrukcija,​   * učenje vidi kao **aktivno** usvajanje novog znanja i razvoj adekvatnih **kognitivnih** konstrukcija,​
   *  **učenika** (osobu koja uči) postavlja kao **lokus kontrole** **(locus of control)**, a ne kao pasivnog sudionika u procesu učenja,   *  **učenika** (osobu koja uči) postavlja kao **lokus kontrole** **(locus of control)**, a ne kao pasivnog sudionika u procesu učenja,
-  * pokušava otvoriti "crnu kutiju" ​**(black box)** uma, **objasniti** kompleksne ** kognitivne procese** i njegovu ​strukturu ​**(arhitecture)**,+  * pokušava otvoriti "crnu kutiju"​ (//black box//) uma, **objasniti** kompleksne ** kognitivne procese** i njegovu **strukturu**,
   * učenju se okreće u vidu **uvida**, **obrade informacija**,​ **pamćenja** i **percepcije**,​   * učenju se okreće u vidu **uvida**, **obrade informacija**,​ **pamćenja** i **percepcije**,​
   * naglašava ulogu **postojećeg znanja** i iskustva u ishodima učenja, te   * naglašava ulogu **postojećeg znanja** i iskustva u ishodima učenja, te
Redak 18: Redak 18:
 =====  Ljudsko pamćenje ​ =====  =====  Ljudsko pamćenje ​ ===== 
  
-Ako se ulazi u analizu ​kognitivne strukture ​**(human cognitive architecture)**,​ tada je nužno u obzir uzeti i svojstva ljudskog sustava pamćenja. **Pamćenje** ​je često ​definirano ​kao "//​sposobnost organizma da pohrani, zadrži i dozove informacije i iskustva//"​(([[ http://​hr.wikipedia.org/​wiki/​Pam%C4%87enje|Wikipedia:​ Pamćenje.]] ​Pribavljeno ​21. ožujka, 2011.)). S obzirom da ima ključnu ulogu u stjecanju ​**(acquisition)** ​i zadržavanju ​**(retention)** ​znanja, objektom je mnogih istraživanja i esencijalni je dio brojnih kognitivističkih teorija učenja ​**(cognitivist learning theories)**.+Pri razmatranju ljudske ​kognitivne strukture nužno ​je u obzir uzeti i svojstva ljudskog sustava ​za pamćenje. **Pamćenje** ​se često ​definira ​kao "//​sposobnost organizma da pohrani, zadrži i dozove informacije i iskustva//"​(([[ http://​hr.wikipedia.org/​wiki/​Pam%C4%87enje|Wikipedia:​ Pamćenje.]] ​Dohvaćeno ​21. ožujka, 2011.)). S obzirom da ima ključnu ulogu u stjecanju i zadržavanju znanja, objektom je mnogih istraživanja i esencijalni je dio brojnih kognitivističkih teorija učenja.
  
-  * [[hr:​memory_models:​A Brief History of Human Memory Systems|Kratka povijest istraživanja sustava ljudskog pamćenja]] ​**(Human Memory Systems Research)**+  * [[hr:​memory_models:​A Brief History of Human Memory Systems|Kratka povijest istraživanja sustava ljudskog pamćenja]]
   * [[hr:​memory_models:​Human Working Memory|Ljudsko radno pamćenje]] ​   * [[hr:​memory_models:​Human Working Memory|Ljudsko radno pamćenje]] ​
 =====  Teorije učenja: ​ ===== =====  Teorije učenja: ​ =====
  
-  * [[hr:​learning_theories:​Gestalt Psychology|Gestalt ​psihologija]] **(Gestalt Psychology)** - [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Max_Wertheimer|Max Wertheimer (1880 – 1943)]]+  * [[hr:​learning_theories:​Gestalt Psychology|Geštalt ​psihologija]] **(Gestalt Psychology)** - [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Max_Wertheimer|Max Wertheimer (1880 – 1943)]]
   * [[hr:​learning_theories:​Assimilation Theory|Teorija asimilacije]] **(Assimilation Theory)** - [[http://​www.davidausubel.org/​|David ​ Ausubel (1918 - 2008)]]   * [[hr:​learning_theories:​Assimilation Theory|Teorija asimilacije]] **(Assimilation Theory)** - [[http://​www.davidausubel.org/​|David ​ Ausubel (1918 - 2008)]]
   * [[hr:​learning_theories:​Social Cognitive Learning Theory|Teorija socijalnog učenja]] **(Social Cognitive Learning Theory)** - [[http://​hr.wikipedia.org/​wiki/​Albert_Bandura|Albert Bandura (1925 - )]]   * [[hr:​learning_theories:​Social Cognitive Learning Theory|Teorija socijalnog učenja]] **(Social Cognitive Learning Theory)** - [[http://​hr.wikipedia.org/​wiki/​Albert_Bandura|Albert Bandura (1925 - )]]
Redak 30: Redak 30:
   * [[hr:​learning_theories:​Schema Theory|Teorija shema]] **(Schema Theory)** - [[http://​www.education.com/​reference/​article/​anderson-richard-chase-1934-/​|Richard Anderson (1934 - )]]    * [[hr:​learning_theories:​Schema Theory|Teorija shema]] **(Schema Theory)** - [[http://​www.education.com/​reference/​article/​anderson-richard-chase-1934-/​|Richard Anderson (1934 - )]] 
   * [[hr:​learning_theories:​Script Theory|Teorija scenarija]] **(Script Theory)** - [[http://​www.rogerschank.com/​|Roger Schank]]   * [[hr:​learning_theories:​Script Theory|Teorija scenarija]] **(Script Theory)** - [[http://​www.rogerschank.com/​|Roger Schank]]
-  * [[hr:​learning_theories:​Dual Coding Theory|Teorija ​dvostrukog ​kodiranja]] **(Dual Coding Theory)** - [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Allan_Paivio|Allan Pavio (1925 - )]]+  * [[hr:​learning_theories:​Dual Coding Theory|Teorija ​dualnog ​kodiranja]] **(Dual Coding Theory)** - [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Allan_Paivio|Allan Pavio (1925 - )]]
   * [[hr:​learning_theories:​Cognitive Load Theory|Teorija kognitivnog opterećenja]] (CLT) **(Cognitive Load Theory)** - [[http://​education.arts.unsw.edu.au/​staff/​john-sweller-726.html|John Sweller]] ​   * [[hr:​learning_theories:​Cognitive Load Theory|Teorija kognitivnog opterećenja]] (CLT) **(Cognitive Load Theory)** - [[http://​education.arts.unsw.edu.au/​staff/​john-sweller-726.html|John Sweller]] ​
   * [[hr:​learning_theories:​Cognitive Theory of Multimedia Learning|Teorija multimedijskog učenja]] (CTML) **(Cognitive Theory of Multimedia Learning)** - [[http://​www.psych.ucsb.edu/​people/​faculty/​mayer/​index.php|Richard Mayer]]   * [[hr:​learning_theories:​Cognitive Theory of Multimedia Learning|Teorija multimedijskog učenja]] (CTML) **(Cognitive Theory of Multimedia Learning)** - [[http://​www.psych.ucsb.edu/​people/​faculty/​mayer/​index.php|Richard Mayer]]
  
  
-===== Teorije i modeli instrukcionalnog dizajna: ​**(Instructional design theories and learning models)**=====+===== Teorije i modeli instrukcionalnog dizajna:​=====
  
   *[[hr:​instructional_design:​Cone of Experience|Stožac iskustva]] **(Cone of Experience)**- [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Edgar_Dale|Edgar Dale (1900 – 1985)]]   *[[hr:​instructional_design:​Cone of Experience|Stožac iskustva]] **(Cone of Experience)**- [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Edgar_Dale|Edgar Dale (1900 – 1985)]]
Redak 46: Redak 46:
 =====  Kritike ​ ===== =====  Kritike ​ =====
  
-Od početka njegovog brzog razvoja tijekom 1960.-ih kognitivizmu su upućene brojne kritike, osporavajući pretpostavku da se **kognitivni procesi mogu usporediti sa modelom obrade informacija**. Neki autori, poput Johna Searlea ili Rogera Penrosea tvrde da obrada podatka, s obzirom na urođena ograničenja,​ nikad ne može postići kompleksnost i mogućnosti ljudskih kognitivnih procesa, te da stoga ne može biti uspješna u njihovom opisivanju. Tipični primjeru su: +Od početka njegovog brzog razvoja tijekom 1960-ih kognitivizmu su upućene brojne kritike, osporavajući pretpostavku da se **kognitivni procesi mogu usporediti sa modelom obrade informacija**. Neki autori, poput Johna Searlea ili Rogera Penrosea tvrde da obrada podatka, s obzirom na urođena ograničenja,​ nikad ne može postići kompleksnost i mogućnosti ljudskih kognitivnih procesa, te da stoga ne može biti uspješna u njihovom opisivanju. Tipični primjeru su: 
-  * **[[http://​www.miskatonic.org/​godel.html|Gödelovi teoremi nepotpunosti]]** **(Gödel'​s incompleteness theorems)** koji tvrde da "//će unutar svake grane matematike uvijek postojati neke propozicije koje ne mogu biti dokazane točnima ili pogrešnima putem pravila i aksioma… unutar te grane matematike. Svaku razumnu tvrdnju o brojevima je moguće dokazati izlaskom izvan sistema, kako bi se došlo do novih pravila i aksioma, ali ovim činom samo stvaramo veći sistem sa vlastitim nedokazivim tvrdnjama.//"​(([[http://​books.google.com/​books?​id=aNoEAAAAYAAJ|Jones,​ Judy, and William Wilson. An incomplete education. Ballantine Books, 1987.]])). Pojednostavljeno,​ računala, s obzirom da su određena ograničenim setom aksioma, nikad neće biti sposobna za kogniciju poput ljudske. Model obrade informacija **(information-processing model)**, stoga ima ograničenu primjenu u razumijevanju ljudske kognicije. [[http://​kgs.logic.at/​index.php?​id=23|Kurt Gödel]] svoja dva teorema nepotpunosti predstavlja1931. +  * **[[http://​www.miskatonic.org/​godel.html|Gödelovi teoremi nepotpunosti]]** koji tvrde da "//će unutar svake grane matematike uvijek postojati neke propozicije koje ne mogu biti dokazane točnima ili pogrešnima putem pravila i aksioma… unutar te grane matematike. Svaku razumnu tvrdnju o brojevima je moguće dokazati izlaskom izvan sistema, kako bi se došlo do novih pravila i aksioma, ali ovim činom samo stvaramo veći sistem sa vlastitim nedokazivim tvrdnjama.//"​(([[http://​books.google.com/​books?​id=aNoEAAAAYAAJ|Jones,​ Judy, and William Wilson. An incomplete education. Ballantine Books, 1987.]])). Pojednostavljeno,​ računala, s obzirom da su određena ograničenim setom aksioma, nikad neće biti sposobna za kogniciju poput ljudske. Model obrade informacija **(information-processing model)**, stoga ima ograničenu primjenu u razumijevanju ljudske kognicije. [[http://​kgs.logic.at/​index.php?​id=23|Kurt Gödel]] svoja dva teorema nepotpunosti predstavlja 1931. 
-  * **[[http://​www.scientificamerican.com/​article.cfm?​id=why-is-turings-halting-pr|Turingov problem zaustavljanja]]** **(Turing'​s halting problem)** koji tvrdi da je za dani opis programa nemoguće odlučiti zaustavlja li se program ili se nastavlja izvršavati u nedogled za bilo koji ulaz. Ovaj teorem, koji [[http://​www.alanturing.net/​|Alan Turing]] dokazuje 1936, pokazuje kako neke stvari po svojoj prirodi nisu računljive.+  * **[[http://​www.scientificamerican.com/​article.cfm?​id=why-is-turings-halting-pr|Turingov problem zaustavljanja]]** koji tvrdi da je za dani opis programa nemoguće odlučiti zaustavlja li se program ili se nastavlja izvršavati u nedogled za bilo koji ulaz. Ovaj teorem, koji [[http://​www.alanturing.net/​|Alan Turing]] dokazuje 1936. godine, pokazuje kako neke stvari po svojoj prirodi nisu računljive.
  
-Tijekom 1970-ih, [[hr:​learning_paradigms:​humanism|humanizam]] se kroz **holistički pristup**, vjeru u snagu pojedinca i pogled na **učenje putem ispunjenja njegovih potencijala**,​ razvija kao oponent oboje biheviorizmu i kognitivizmu.+Tijekom 1970-ih, [[hr:​learning_paradigms:​humanism|humanizam]] se kao **holistički pristup**, ​koji ističe ​vjeru u snagu pojedinca i pogled na **učenje putem ispunjenja njegovih potencijala**,​ razvija kao komplement ​biheviorizmu i kognitivizmu.
 ===== Literatura ===== ===== Literatura =====
  
 [[http://​arrow.dit.ie/​cgi/​viewcontent.cgi?​article=1003&​context=engscheleart|Ashworth,​ Frank et al. : Learning Theories and Higher Education. Level 3, Issue 2, June 2004.]] [[http://​arrow.dit.ie/​cgi/​viewcontent.cgi?​article=1003&​context=engscheleart|Ashworth,​ Frank et al. : Learning Theories and Higher Education. Level 3, Issue 2, June 2004.]]
  
-[[http://​www.learning-theories.com/​cognitivism.html|Cognitivism at Learning Theories.]] ​Pribavljeno ​21. veljače2011.+[[http://​www.learning-theories.com/​cognitivism.html|Cognitivism at Learning Theories.]] ​Dohvaćeno ​21. veljače 2011.
  
-[[http://​classweb.gmu.edu/​ndabbagh/​Resources/​IDKB/​models_theories.htm|Dabbagh,​ N. The Instructional Design Knowledge Base. George Mason University, Instructional Technology Program.]] ​Pribavljeno ​8. ožujka, 2011.+[[http://​classweb.gmu.edu/​ndabbagh/​Resources/​IDKB/​models_theories.htm|Dabbagh,​ N. The Instructional Design Knowledge Base. George Mason University, Instructional Technology Program.]] ​Dohvaćeno ​8. ožujka, 2011.
  
  
hr/learning_paradigms/cognitivism.1437729549.txt.gz · Zadnja izmjena: 2023/06/19 17:49 (vanjsko uređivanje)