Korisnički alati

Site alati


hr:learning_paradigms:cognitivism

Razlike

Slijede razlike između dviju inačica stranice

Poveznica na ovu usporedbu

Starije izmjene na obje strane Starija izmjena
Novija izmjena
Starija izmjena
hr:learning_paradigms:cognitivism [2015/07/24 11:23]
jpetrovic [Kritike]
hr:learning_paradigms:cognitivism [2023/06/19 18:03] (trenutno)
Redak 20: Redak 20:
 Pri razmatranju ljudske kognitivne strukture nužno je u obzir uzeti i svojstva ljudskog sustava za pamćenje. **Pamćenje** se često definira kao "//​sposobnost organizma da pohrani, zadrži i dozove informacije i iskustva//"​(([[ http://​hr.wikipedia.org/​wiki/​Pam%C4%87enje|Wikipedia:​ Pamćenje.]] Dohvaćeno 21. ožujka, 2011.)). S obzirom da ima ključnu ulogu u stjecanju i zadržavanju znanja, objektom je mnogih istraživanja i esencijalni je dio brojnih kognitivističkih teorija učenja. Pri razmatranju ljudske kognitivne strukture nužno je u obzir uzeti i svojstva ljudskog sustava za pamćenje. **Pamćenje** se često definira kao "//​sposobnost organizma da pohrani, zadrži i dozove informacije i iskustva//"​(([[ http://​hr.wikipedia.org/​wiki/​Pam%C4%87enje|Wikipedia:​ Pamćenje.]] Dohvaćeno 21. ožujka, 2011.)). S obzirom da ima ključnu ulogu u stjecanju i zadržavanju znanja, objektom je mnogih istraživanja i esencijalni je dio brojnih kognitivističkih teorija učenja.
  
-  * [[hr:​memory_models:​A Brief History of Human Memory Systems|Kratka povijest istraživanja sustava ljudskog pamćenja]] ​**(Human Memory Systems Research)**+  * [[hr:​memory_models:​A Brief History of Human Memory Systems|Kratka povijest istraživanja sustava ljudskog pamćenja]]
   * [[hr:​memory_models:​Human Working Memory|Ljudsko radno pamćenje]] ​   * [[hr:​memory_models:​Human Working Memory|Ljudsko radno pamćenje]] ​
 =====  Teorije učenja: ​ ===== =====  Teorije učenja: ​ =====
Redak 47: Redak 47:
  
 Od početka njegovog brzog razvoja tijekom 1960-ih kognitivizmu su upućene brojne kritike, osporavajući pretpostavku da se **kognitivni procesi mogu usporediti sa modelom obrade informacija**. Neki autori, poput Johna Searlea ili Rogera Penrosea tvrde da obrada podatka, s obzirom na urođena ograničenja,​ nikad ne može postići kompleksnost i mogućnosti ljudskih kognitivnih procesa, te da stoga ne može biti uspješna u njihovom opisivanju. Tipični primjeru su: Od početka njegovog brzog razvoja tijekom 1960-ih kognitivizmu su upućene brojne kritike, osporavajući pretpostavku da se **kognitivni procesi mogu usporediti sa modelom obrade informacija**. Neki autori, poput Johna Searlea ili Rogera Penrosea tvrde da obrada podatka, s obzirom na urođena ograničenja,​ nikad ne može postići kompleksnost i mogućnosti ljudskih kognitivnih procesa, te da stoga ne može biti uspješna u njihovom opisivanju. Tipični primjeru su:
-  * **[[http://​www.miskatonic.org/​godel.html|Gödelovi teoremi nepotpunosti]]** **(Gödel'​s incompleteness theorems)** koji tvrde da "//će unutar svake grane matematike uvijek postojati neke propozicije koje ne mogu biti dokazane točnima ili pogrešnima putem pravila i aksioma… unutar te grane matematike. Svaku razumnu tvrdnju o brojevima je moguće dokazati izlaskom izvan sistema, kako bi se došlo do novih pravila i aksioma, ali ovim činom samo stvaramo veći sistem sa vlastitim nedokazivim tvrdnjama.//"​(([[http://​books.google.com/​books?​id=aNoEAAAAYAAJ|Jones,​ Judy, and William Wilson. An incomplete education. Ballantine Books, 1987.]])). Pojednostavljeno,​ računala, s obzirom da su određena ograničenim setom aksioma, nikad neće biti sposobna za kogniciju poput ljudske. Model obrade informacija **(information-processing model)**, stoga ima ograničenu primjenu u razumijevanju ljudske kognicije. [[http://​kgs.logic.at/​index.php?​id=23|Kurt Gödel]] svoja dva teorema nepotpunosti predstavlja1931. +  * **[[http://​www.miskatonic.org/​godel.html|Gödelovi teoremi nepotpunosti]]** koji tvrde da "//će unutar svake grane matematike uvijek postojati neke propozicije koje ne mogu biti dokazane točnima ili pogrešnima putem pravila i aksioma… unutar te grane matematike. Svaku razumnu tvrdnju o brojevima je moguće dokazati izlaskom izvan sistema, kako bi se došlo do novih pravila i aksioma, ali ovim činom samo stvaramo veći sistem sa vlastitim nedokazivim tvrdnjama.//"​(([[http://​books.google.com/​books?​id=aNoEAAAAYAAJ|Jones,​ Judy, and William Wilson. An incomplete education. Ballantine Books, 1987.]])). Pojednostavljeno,​ računala, s obzirom da su određena ograničenim setom aksioma, nikad neće biti sposobna za kogniciju poput ljudske. Model obrade informacija **(information-processing model)**, stoga ima ograničenu primjenu u razumijevanju ljudske kognicije. [[http://​kgs.logic.at/​index.php?​id=23|Kurt Gödel]] svoja dva teorema nepotpunosti predstavlja 1931. 
-  * **[[http://​www.scientificamerican.com/​article.cfm?​id=why-is-turings-halting-pr|Turingov problem zaustavljanja]]** **(Turing'​s halting problem)** koji tvrdi da je za dani opis programa nemoguće odlučiti zaustavlja li se program ili se nastavlja izvršavati u nedogled za bilo koji ulaz. Ovaj teorem, koji [[http://​www.alanturing.net/​|Alan Turing]] dokazuje 1936, pokazuje kako neke stvari po svojoj prirodi nisu računljive.+  * **[[http://​www.scientificamerican.com/​article.cfm?​id=why-is-turings-halting-pr|Turingov problem zaustavljanja]]** koji tvrdi da je za dani opis programa nemoguće odlučiti zaustavlja li se program ili se nastavlja izvršavati u nedogled za bilo koji ulaz. Ovaj teorem, koji [[http://​www.alanturing.net/​|Alan Turing]] dokazuje 1936. godine, pokazuje kako neke stvari po svojoj prirodi nisu računljive.
  
-Tijekom 1970-ih, [[hr:​learning_paradigms:​humanism|humanizam]] se kroz **holistički pristup**, vjeru u snagu pojedinca i pogled na **učenje putem ispunjenja njegovih potencijala**,​ razvija kao oponent oboje biheviorizmu i kognitivizmu.+Tijekom 1970-ih, [[hr:​learning_paradigms:​humanism|humanizam]] se kao **holistički pristup**, ​koji ističe ​vjeru u snagu pojedinca i pogled na **učenje putem ispunjenja njegovih potencijala**,​ razvija kao komplement ​biheviorizmu i kognitivizmu.
 ===== Literatura ===== ===== Literatura =====
  
 [[http://​arrow.dit.ie/​cgi/​viewcontent.cgi?​article=1003&​context=engscheleart|Ashworth,​ Frank et al. : Learning Theories and Higher Education. Level 3, Issue 2, June 2004.]] [[http://​arrow.dit.ie/​cgi/​viewcontent.cgi?​article=1003&​context=engscheleart|Ashworth,​ Frank et al. : Learning Theories and Higher Education. Level 3, Issue 2, June 2004.]]
  
-[[http://​www.learning-theories.com/​cognitivism.html|Cognitivism at Learning Theories.]] ​Pribavljeno ​21. veljače2011.+[[http://​www.learning-theories.com/​cognitivism.html|Cognitivism at Learning Theories.]] ​Dohvaćeno ​21. veljače 2011.
  
-[[http://​classweb.gmu.edu/​ndabbagh/​Resources/​IDKB/​models_theories.htm|Dabbagh,​ N. The Instructional Design Knowledge Base. George Mason University, Instructional Technology Program.]] ​Pribavljeno ​8. ožujka, 2011.+[[http://​classweb.gmu.edu/​ndabbagh/​Resources/​IDKB/​models_theories.htm|Dabbagh,​ N. The Instructional Design Knowledge Base. George Mason University, Instructional Technology Program.]] ​Dohvaćeno ​8. ožujka, 2011.
  
  
hr/learning_paradigms/cognitivism.1437729785.txt.gz · Zadnja izmjena: 2023/06/19 17:49 (vanjsko uređivanje)