Korisnički alati

Site alati


hr:learning_theories:stimulus_sampling_theory

Razlike

Slijede razlike između dviju inačica stranice

Poveznica na ovu usporedbu

Starije izmjene na obje strane Starija izmjena
Novija izmjena
Starija izmjena
hr:learning_theories:stimulus_sampling_theory [2013/12/12 22:24]
ipranjkovic
hr:learning_theories:stimulus_sampling_theory [2023/06/19 18:03] (trenutno)
Redak 1: Redak 1:
-======Teorija uzorkovanja podražaja======+====== Teorija uzorkovanja podražaja ======
  
-=====Općenito=====+===== Općenito =====
  
-Teorija ​uzorkovanja podražaja je razvijena ​1950. godine(([[http://​psycnet.apa.org/​index.cfm?​fa=search.displayRecord&​uid=1950-05093-001|Estes,​ William K. Toward a statistical theory of learning. Psychological Review 57, no. 2: 94-107, March 1950.]])) ​od strane ​američkog psihologa ​[[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​William_Kaye_Estes|Williama Estesa]](([[http://​tip.psychology.org/​estes.html|Kearsley,​ G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database. ​Retrieved August 30th, 2011.]])) pod utjecajem rada [[http://​www.a2zpsychology.com/​great_psychologists/edwin_r_guthrie.htm|Edwina ​Gurthiea]] i [[hr:http://​teorije-ucenja.zesoi.fer.hr/​doku.php?​id=learning_theories:​contiguity_theory_and_one_trial_learning|njegove ​Teorije kontigviteta i učenja iz jednog pokušaja]].(([[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​behaviorism/​Estes.html|Cooper,​ S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]])) Estesova teorija predlaže da je određena podražaj-odgovor ​asocijacija ​naučena ​u jednom pokušaju, ali da se ukupni proces učenja ​**learning process** ) sastoji od akumuliranih P-O asocijacija (**accumulated S-R associations** )+Teoriju ​uzorkovanja podražaja ​(//Stimulus Sampling Theory//) razvio ​je 1950-ih godina(([[http://​psycnet.apa.org/​index.cfm?​fa=search.displayRecord&​uid=1950-05093-001|Estes,​ William K. Toward a statistical theory of learning. Psychological Review 57, no. 2: 94-107, March 1950.]])) američki psiholog ​[[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​William_Kaye_Estes|William Kaye Estes]](([[http://​tip.psychology.org/​estes.html|Kearsley,​ G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] Dohvaćeno 30. kolovoza ​2011.)) pod utjecajem rada [[http://​www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?​ID=23886|Edwina ​Guthriea]] i njegove ​[[:hr:​learning_theories:​contiguity_theory_and_one_trial_learning| Teorije kontigviteta i učenja iz jednog pokušaja]] ​(Contiguity theory and one trial learning).(([[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​behaviorism/​Estes.html|Cooper,​ S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]])) Estesova teorija predlaže da je određena podražaj-odgovor ​(P-O) veza naučena ​iz jednog pojavljivanja, ali da se ukupni ​**proces učenja** sastoji od akumuliranih ​**P-O veza**. 
-=====Što je Teorija uzorkovanja podražaja?​=====+===== Što je Teorija uzorkovanja podražaja? =====
  
-Teorija uzorkovanja podražaja još se naziva i teorija ​statističkog učenja ​**statistical ​learning theory** ), iz razloga što je njen glavni aspekt ​vjerovatnost ​pojavljivanja određenog podražaja u ispitivanju ​i njegovom uparivanju ​sa danim odgovorom. ​Po ovoj teoriji, podražaj se sastoji od jedne ili više neopažjivih jedinica, elemenata podražaja ​ (**stimulus elements**).(([[http://​tip.psychology.org/​estes.html|Kearsley,​ G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] ​Retrieved August 30th, 2011.)) Ti elementi su tijekom procesa učenja upareni ​sa različitim odgovorima. ​Vjerovatnost danog odgovora na stimulus ​je jednak ​broju elemenata podražaja koji su asocirani ​sa tim odgovorom u danom podražaju ​podjeljenom sa ukupnim brojem elemenata podražaja asociranih ​sa tim odgovorom.+Teorija uzorkovanja podražaja još se naziva i **Teorija ​statističkog učenja** ​(Statistical ​learning theory), iz razloga što je njen glavni aspekt ​vjerojatnost ​pojavljivanja određenog podražaja u pokušaju ​i njegovom uparivanju ​s određenim ​odgovorom. ​Prema ovoj teoriji, podražaj se sastoji od jedne ili više neopažljivih ​jedinica, ​**elemenata podražaja**.(([[http://​tip.psychology.org/​estes.html|Kearsley,​ G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] ​Dohvaćeno 30. kolovoza ​2011.)) ​ Ti elementi su tijekom procesa učenja upareni ​različitim odgovorima. ​Vjerojatnost određenog ​odgovora na podražaj ​je jednaka ​broju elemenata podražaja koji su asocirani ​tim odgovorom u danom podražaju ​podijeljenom s ukupnim brojem elemenata podražaja asociranih ​tim odgovorom.
  
 +Ova teorija temelji se uglavnom na pet osnovnih pojmova((Estes,​ W. K., and Patrick Suppes. Foundations of Stimulus Sampling Theory. In Contemporary Developments in mathematical Psychology, 1:163-183. San Francisco: Freeman, 1974.)) :
  
-Ova teorija temelji se uglavnom ​na pet osnovnih pojmova(([[file:///​C:/​Documents%20and%20Settings/​jpetrovic.WIN/​Application%20Data/​Mozilla/​Firefox/​Profiles/​e7cnrf3r.default/zotero/​storage/​WVX3MD6U/​137.pdf|Estes, W. K.and Patrick ​Suppes. Foundations of Stimulus Sampling TheoryIn Contemporary Developments ​in mathematical Psychology1:163-183San Francisco: Freeman1974.]])):+  * S - skup podražaja koji nije direktno opažljiv 
 +  * r - broj odgovora 
 +  * t - broj mogućih ishoda pokušaja 
 +  * x - skup uzorka prostora (sample space set) koji sadrži sve moguće eksperimente ili slijedove pokušaja 
 +  * p - mjeru vjerojatnosti ​na Borelovom polju B(x) cilindričnog skupa X((Za raspravu i značenje vidi  ​[[http://www.google.com/books?​id=GjCsAAAAIAAJ|Estes, W. K. and Suppes, P. Foundations of linear models. in R. R. Bush and W. K.EstesStudies in mathematical learning theoryStanfordCalifornia. Stanford University Press. 1959.]]))
  
-  *S - skup podražaja koji nije direktno opažljiv +Ove osnovne varijable čine širok ​skup aksioma ​formula. Detalji ​mogu biti nađeni [[http://suppes-corpus.stanford.edu/articles/​psych/​137.pdf|ovdje]].
-  *r - broj odgovora +
-  *t - broj mogućih probnih pokušaja +
-  *x - sample space set koji sadržsve moguće eksperimente ili slijedove pokušaja +
-  *p - mjere vjerojatnosti ​na Borelovom polju B(x) cilindričnog seta x((Za raspravu i značenje vidi [[http://www.google.com/books?​id=GjCsAAAAIAAJ|Estes, W. K. and Suppes, P. Foundations of linear models. in R. R. Bush and W. K.Estes, Studies in mathematical learning theory. Stanford, California. Stanford University Press. 1959.]]))+
  
-Ove osnovne varijable ​čine širok set aksioma ​formulaDetalji mogu biti nađeni [[http://suppes-corpus.stanford.edu/articles/psych/137.pdf|ovdje]].+Kao i svi bihevioristi,​ Estes je na učenje ponašanje gledao **mehanički**Ipak, kasnije je u svoju teoriju **uključio pamćenje** ​ kao faktor, te predložio da podražaji ne uzrokuju odgovor direktno. Oni pobuđuju pamćenje prijašnjih iskustava, omogućujući osobi da analizira moguće ishode i odluči o odgovoru koji će dovesti do najpoželjnijeg ishoda (//​skenirajući model odlučivanja;​ engl. scanning model of decision making//​).(([[http://www.lifecircles-inc.com/Learningtheories/behaviorism/Estes.html|Cooper, S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]]))
  
-Kao i svi bihevioristi, Estes je smatrao ​enje i ponašanje mehaničkima (**mehanical**). Ipak, poslje ​je uključio pamćenje (**included memory**) kao faktor ​njegovu teoriju, i predložio da podražaji ne uzrokuju odgovor direktno. Oni pobuđuju pamćenje prijašnjih iskustavaomogućujući osobi da analizira moguće ishode i odluči o odgovoru ​koji ćdovesti do najpoželjnijeg ishoda (//scanning model of decision making//).(([[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​behaviorism/​Estes.html|Cooper,​ S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]] ​Retrieved August 30, 2011.))+Kao i Guthrie, Estes je odbacio potkrepljenje i njegovu povezanost s enjem. ​**Potkrepljenje**  je povezano s **izvedbom**  jer ne utječe na učenje, već prije na to kako će se već naučeni materijal ispoljiti. Zaboravljanje se u Estesovoj teoriji pojavilo kroz elemente podražaja ​koji su nedostupni zbog vanjskih ili unutarnjih varijacija. Spontano obnavljanje možse javiti kada se značajni podražaj ponovno pojavi.(([[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​behaviorism/​Estes.html|Cooper,​ S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]])) 
 +===== Kritike =====
  
-Kao GurthieEstes je odbacio osnaživanje ​njegovu povezanost sa učenjem. Osnaživanje (**reinforcement**) se odnosi na izvedbu (**peformance**) jer ne utječe na enje, već prije na to kako će se već naučeni materijal iskazati. Zaboravljanje se u estesovoj teoriji pojavilo kroz elemente podražaja koji su nedostupni zbog vanjskih ili unutarnjih promjena. Spontano obnavljanje može se javiti kada se značajni podražaj ponovno pojavi. (([[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​behaviorism/​Estes.html|Cooper,​ S. William K. Estes, Stimulus Sampling Theory. Theories of Learning in Educational Psychology.]] Retrieved August 30, 2011.)) +Matematički modeli Estesa ​drugih biheviorista učinili su psihologijski pristup više znanstvenimipak ti modeli su rijetko uveli neki novi važan koncept ​općenito su smatrani ​**prejednostavnima**  da bi objasnili sve osobine ​enja.
-=====Kritike=====+
  
-Matematički modeli Estesa ​drugih biheviorista pomogli su u stvaranju znanstvenijeg psihologijskog pristupa , ipak ti modeli su rijetko uveli neki novi važan koncept ​općenito su bili smatrani previše jednostavnima da bi objasnili sve osobine učenja.+===== Ključne riječi i najvažnija imena =====
  
-=====Ključne riječi i najvažnija imena===== +  ​* **Teorija uzorkovanja podražaja**, **statističko učenja**
- +
-  ​***stimulus sampling theory** , **statistical learning**+
   * [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​William_Kaye_Estes|William Estates]]   * [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​William_Kaye_Estes|William Estates]]
-=====Literatura=====+ 
 +===== Bibliografija ​=====
  
 [[http://​suppes-corpus.stanford.edu/​articles/​psych/​137.pdf|Estes,​ W. K., and Patrick Suppes. Foundations of Stimulus Sampling Theory. In Contemporary Developments in mathematical Psychology, 1:163-183. San Francisco: Freeman, 1974.]] [[http://​suppes-corpus.stanford.edu/​articles/​psych/​137.pdf|Estes,​ W. K., and Patrick Suppes. Foundations of Stimulus Sampling Theory. In Contemporary Developments in mathematical Psychology, 1:163-183. San Francisco: Freeman, 1974.]]
  
-[[http://​tip.psychology.org/​estes.html|Kearsley,​ G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] ​Retrieved August 30th, 2011.+[[http://​tip.psychology.org/​estes.html|Kearsley,​ G. Stimulus Sampling Theory (W. Estes). The Theory Into Practice Database.]] ​Preuzeto 30.08.2011.
  
-[[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​behaviorism/​Estes.html|Cooper,​ S. Theories of Learning in Educational Psychology: Stimulus Sampling Theory.]] ​Retrieved August 30th, 2011.+[[http://​www.lifecircles-inc.com/​Learningtheories/​behaviorism/​Estes.html|Cooper,​ S. Theories of Learning in Educational Psychology: Stimulus Sampling Theory.]] ​Preuzeto <font 14px line-height:​ 17.8181819915772px/​inherit;;​inherit;;​inherit>​30.08.2011.</​font>​
  
 +===== Pročitajte više =====
  
-=====Pročitaj više===== +[[http://​suppes-corpus.stanford.edu/​techreports/​IMSSS_48.pdf|Atkinson,​ Richard C., and William K. Estes. Stimulus sampling theory. In Handbook of mathematical psychology, 1963.]]
- +
-[[http://​suppes-corpus.stanford.edu/​techreports/​IMSSS_48.pdf|Atkinson,​ Richard C., and William K. Estes. Stimulus sampling theory. In Handbook of mathematical psychology, 1963.]] ​+
  
 [[http://​psycnet.apa.org/​index.cfm?​fa=search.displayRecord&​uid=1950-05093-001|Estes,​ W.K. Toward a statistical theory of learning. Psychological Review, 57, 94-107. 1950.]] [[http://​psycnet.apa.org/​index.cfm?​fa=search.displayRecord&​uid=1950-05093-001|Estes,​ W.K. Toward a statistical theory of learning. Psychological Review, 57, 94-107. 1950.]]
- +
 [[http://​books.google.hr/​books?​id=dMmeAAAAMAAJ|Estes,​ W.K. Learning Theory and Mental Development. New York: Academic Press. 1970.]] [[http://​books.google.hr/​books?​id=dMmeAAAAMAAJ|Estes,​ W.K. Learning Theory and Mental Development. New York: Academic Press. 1970.]]
  
 +==== Recentna literatura ====
 +
 +[[http://​web.ebscohost.com/​ehost/​pdfviewer/​pdfviewer?​sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&​vid=7&​hid=4212|Vladimirskiy,​ B.B., Vasilaki, E., Urbanczik, R. i Senn, W.(2009). Stimulus sampling as exploration mechanism for fast reinforcement learning. Biological Cybernetics,​ 100(4), 319-330.]]
 +
 +[[http://​web.ebscohost.com/​ehost/​pdfviewer/​pdfviewer?​sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&​vid=7&​hid=4212|Maasoumi,​ E. i Madeiros, M.C.(2010). The link between statistical learning theory and Econometrics:​ Application in Economics, Finance and Marketing.Econometric Reviews, 29(5/​6),​470-475.]]
  
-====Recentna literatura====+[[http://​web.ebscohost.com/​ehost/​pdfviewer/​pdfviewer?​sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&​vid=7&hid=4212|Brady,​T. i Oliva,​A.(2008). Statistical Learning Using Real-World Scenes: Extracting Categorial Regularities Without Concious Intent. Psychological Science, 19(7),​678-685.]]
  
-[[http://​web.ebscohost.com/​ehost/​pdfviewer/​pdfviewer?​sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42%40sessionmgr4002&​vid=7&​hid=4212|VladimirskiyB.B., Vasilaki, E., UrbanczikR. i Senn, W. Stimulus sampling as exploration mechanism for fast reinforcement learning.]]+[[http://​web.ebscohost.com/​ehost/​pdfviewer/​pdfviewer?​sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42@sessionmgr4002&​vid=7&​hid=4212|Perruchet,Pi Pacton,S(2006). Implicit learning and statistical learning: One phenomenontwo approachTrends in Cognitive Sciences10(5),233-238.]]
  
-[[http://​web.ebscohost.com/​ehost/​pdfviewer/​pdfviewer?​sid=98c95ffe-cca4-4586-b97d-6eaafcf11c42%40sessionmgr4002&​vid=7&​hid=4212|Maasoumi,​ E. i Madeiros, M.C. The link between statistical learning theory and Econometrics:​ Application in Economics, Finance and Marketing.]] 
hr/learning_theories/stimulus_sampling_theory.1386883453.txt.gz · Zadnja izmjena: 2023/06/19 17:49 (vanjsko uređivanje)